...
cms-wordpress-img-blog

Co to jest CMS WordPress i jak z niego korzystać?

Spis treści

CSM co to jest?

Skrót CMS oraz jego rozwinięcie – system zarządzania treścią (ang. Content Management System) – może być dla niektórych niezrozumiały. Osoby posiadające własną stronę internetową lub sklep online powinny go jednak znać. CMS to po prostu oprogramowanie, które pozwala szybko i łatwo tworzyć, edytować i aktualizować treści na stronie bez znajomości HTML czy CSS.

Rodzaje CMS

System zarządzania treścią można porównać do zaplecza sklepu. To w tym miejscu dodajemy nowe produkty oraz publikujemy wpisy blogowe. Istnieje kilka rodzajów systemów zarządzania treścią:

  • open source – system, w którym użytkownik może samodzielnie wprowadzać dowolne zmiany dzięki dostępowi do kodu źródłowego i plików. Najpopularniejszym przykładem jest WordPress;
  • saas – oprogramowanie wspólne dla wielu użytkowników, którzy nie mają dostępu do kodu strony. Zmiana wyglądu witryny oraz zarządzanie zawartością jest możliwe do pewnego stopnia. Działa na zasadzie abonamentu;
  • dedykowany CMS – tworzony na zamówienie. Jest dużo droższy, ale zarówno wygląd strony, jak i jej funkcjonalności są przygotowywane zgodnie z potrzebami użytkownika.
Znasz już moją ofertę? Zobacz, co dla Ciebie zrobię.

Strona internetowa

Zobacz

CMS WordPress – popularny i intuicyjny

Jednym z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią jest WordPress. Z jego pomocą można zbudować prostą stronę internetową oraz dodać do niej wtyczki zwiększające funkcjonalność. Jedna z nich to WooCommerce – rozszerzenie pozwalające stworzyć własny sklep internetowy.

CMS WordPress cieszy się dużą popularnością i sympatią użytkowników, ponieważ jest stosunkowo łatwy w obsłudze. Stronę internetową lub sklep online można stworzyć samodzielnie, lub zlecić to profesjonaliście, natomiast obsługa gotowej witryny jest niezwykle intuicyjna.

Co ważne, korzystanie z CMS WordPress jest w pełni bezpłatne. Aby jednak móc zbudować i utrzymywać swoją stronę w tym systemie zarządzania treścią, należy wykupić domenę i hosting (czyli „dom” i adres). Można zrobić to u dowolnego operatora, a koszt pierwszego roku to zwykle kilkadziesiąt złotych.

Chcesz skuteczniej docierać do klientów?

CMS WordPress – .com, czy .org?

Istnieją dwa podobne CMS – WordPress.com to miejsce, w którym można założyć swoją stronę bezpłatnie lub w modelu abonamentowym. Decydując się na to rozwiązanie, nie musimy martwić się więcej domeną i hostingiem. Ale niestety wersja rozszerzona o wtyczki z dodatkowymi funkcjonalnościami oraz niestandardowe motywy jest właściwie nieopłacalna.

O wiele lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z CMS WordPress.org, który jest w pełni darmowy, jednak wymaga posiadania własnej domeny i hostingu.

Jak wygląda i jak działa CMS WordPress?

Wnętrze CMS WordPress jest niezwykle przejrzyste i intuicyjne. Po lewej stronie znajduje się menu, z którego możemy przejść bezpośrednio do ustawień, szablonów czy wtyczek. Z tego poziomu możemy też dodawać lub edytować wpisy blogowe oraz podstrony.

Elementem, który sprawia, że CMS WordPress jest tak atrakcyjny dla użytkowników, są wtyczki w dużej części bezpłatne. Wśród nich znajdziemy zarówno proste dodatki, takie jak formularz kontaktowy czy baner cookies, jak i rozbudowane narzędzia o bogatej funkcjonalności. Jednym z nich jest WooCommerce – darmowe rozszerzenie pozwalające zamienić naszą „zwyczajną” stronę w sklep internetowy.

online-assist-wordpress-img
WordPress - kokpit

Sklep online w CMS WordPress

WooCommerce pozwala na łatwe i wygodne zarządzanie własnym sklepem online z poziomu CMS WordPress. Dzięki temu rozszerzeniu możemy dodać nowe kategorie i produkty wraz ze zdjęciami, opisami i cenami, a także stworzyć kupony rabatowe czy przejrzeć zamówienia klientów. Aby jednak sklep funkcjonował sprawnie i był wygodny zarówno dla nas, jak i dla klientów, warto skorzystać z kilku dodatkowych wtyczek.

Najważniejsze rozszerzenia dotyczą płatności online oraz – w przypadku produktów fizycznych – wysyłki. Przydatne może okazać się także narzędzie do faktur automatycznego wystawiania i wysyłania faktur do klientów. W tym przypadku mamy do wyboru szeroki przekrój rozwiązań płatnych oraz kilka wartych przetestowania darmowych opcji.

Firmowa strona z bloków

Wróćmy jednak do początku, czyli zarządzania stroną i dodawania nowych treści. Do stworzenia całej witryny od zera oraz przygotowania kolejnych podstron można skorzystać z wtyczki Elementor. To narzędzie to tworzenia stron metodą „przeciągnij i upuść” – każdy element to blok, który można umieścić w wybranym przez siebie miejscu. Bezpłatna wersja oferuje podstawowe komponenty – m.in. nagłówki, bloki tekstowe oraz grafiki.

Na podobnej zasadzie działa inne narzędzie do budowania stron – edytor tekstu, służący także do publikowania postów blogowych na stronie internetowej – Gutenberg. Wystarczy wybrać odpowiedni segment – nagłówek, tekst, cytat, lista czy grafika – a następnie uzupełnić go własnymi treściami i opublikować gotowy artykuł.

Widoczni w sieci, czyli SEO w WordPress

Wśród wielu różnych wtyczek dostępnych w CMS WordPress można znaleźć także narzędzia służące do optymalizacji tekstów zgodnie z zasadami SEO. To bardzo ważne, aby treści opublikowane na stronie firmowej dobrze się pozycjonowały – może pomóc w tym m.in. wtyczka Yoast SEO.

To proste w obsłudze narzędzie prowadzi nas za rękę podczas tworzenia tekstów, oznaczając nasze treści na zielono, żółto lub czerwono – w zależności od tego, czy są poprawnie zoptymalizowane, czy należy jeszcze nad nimi popracować. Daje też dokładne wskazówki, co zmienić w tekście. Yoast SEO, nawet w darmowej wersji, doskonale sprawdzi się zarówno na prostych stronach wizytówkach, blogach firmowych, jak i w sklepach internetowych.

CMS WordPress a analityka, social media i newsletter

Jedną z najważniejszych zalet CMS WordPress jest możliwość łatwego „połączenia” z newsletterem, profilami w mediach społecznościowych czy Google Analytics. Znowu z pomocą przychodzą bezpłatne wtyczki, które pozwalają umieścić na stronie internetowej odnośnik do Facebooka czy Instagrama lub okno zapisu na newsletter. Umożliwia także podpięcia narzędzi analizujących ilość wejść i zachowanie użytkowników naszej witryny. I wiele więcej!

Co najważniejsze dzięki wtyczkom nie musimy edytować kodu strony, aby dodać do niej nowe funkcjonalności. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie, dzięki któremu proste zmiany w swojej witrynie może wprowadzić nawet zupełny laik.

CMS nie taki straszny, jak go malują

Osoby, które stawiają pierwsze kroki w biznesie online, często obawiają się, że prowadzenie strony czy sklepu internetowego może przerosnąć ich możliwości. W rzeczywistości sporo zależy od systemu zarządzania treścią, który będzie zapleczem witryny.

Nie bez powodu CMS WordPress wymienia się jako jeden z najpopularniejszych. Jest łatwy w obsłudze, intuicyjny i daje użytkownikom mnóstwo darmowych możliwości na rozwój swojego miejsca w sieci. Administrowanie stroną stworzoną w tym systemie to zadanie, z którym większość przedsiębiorców powinno poradzić sobie bez lub z niewielką pomocą specjalisty.

Samo zbudowanie strony w WordPress również nie jest bardzo trudne, jednak wymaga pewnej wiedzy i umiejętności. Wiele osób próbuje zrobić to samodzielnie, jednak właściciele biznesów zwykle dla własnej wygody i bezpieczeństwa delegują to zadanie wykwalifikowanym osobom.

Jeśli Ty także potrzebujesz strony internetowej lub sklepu online, dobrze trafiłaś! Umów się na konsultację, aby poznać szczegóły współpracy i otrzymać wycenę Twojej własnej strony www. Zapraszam!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry
Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.