...
co-to-jest-strategia-marketingowa-img-blog

Co to jest strategia marketingowa i jak ją stworzyć?

Spis treści

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że strategia marketingowa to nic wielkiego. Może nie każda firma jej potrzebuje? Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości to podstawa dobrze prosperującego biznesu. Zobacz, jakie są zalety posiadania strategii marketingowej i jak ją przygotować.

Co to jest strategia marketingowa?

Chociaż wiele osób uważa, że można się bez niej obejść, w rzeczywistości strategia marketingowa jest fundamentem działań marketingowych. Jest ważnym dokumentem także dla biznesów online, który powinien zostać stworzony, zanim zaczniesz działać w sieci. To na nim najlepiej opierać się, podejmując decyzje dotyczące komunikacji z potencjalnymi klientami, tworzenia oferty i produktów czy wyborze kanałów docierania do grupy docelowej.

Zgodnie z definicją strategi marketingowa to zbiór zasad, które należy spełnić, aby firma działała efektywnie i przynosiła zyski. Tworzenie jej jest procesem decyzyjnym, podczas którego należy wytyczyć najważniejsze problemy i określić sposoby na ich rozwiązanie.

Po co mi strategia marketingowa?

Jak się za chwilę przekonasz, poświęcenie czasu na przygotowanie strategii marketingowej przyniesie Ci same korzyści. Gotowy dokument w formie tekstu lub prezentacji w przyszłości niejednokrotnie pomoże Ci szybko przygotować skuteczny plan działania.

Co ważne, ten “dokument” wcale nie musi odstraszać swoją objętością. Wszystkie elementy strategii marketingowej zmieścisz nawet w stosunkowo niedługiej notatce czy na jednej stronie A4, jeśli tylko skupisz się na konkretach.

Główne zalety strategii marketingowej

Zacznijmy od tego, do czego służy strategia marketingowa i w czym Ci pomoże. Pamiętaj, że jej przygotowanie jest jednorazowym działaniem, które będzie przynosiło korzyści Twojej firmie przez długi czas.

Najważniejsze zalety strategii marketingowej to:

  • dokładne poznanie rynku i konkurencji,
  • określenie mocnych i słabych stron firmy,
  • ustalenie celów marketingowych,
  • rozpoznanie potencjalnych klientów i ich potrzeb,
  • wybór mediów/platform i sposobów komunikacji,
  • przygotowanie lub odświeżenie wizerunku marki.

Chcesz dowiedzieć się jak stworzyć strategię marketingową i jakie informacje w niej zawrzeć? Koniecznie czytaj dalej.

Elementy strategii marketingowej

Analiza

Przygotowanie strategii marketingowej należy zacząć od analizy naszej firmy, konkurencji, rynku oraz grupy docelowej. Na tym etapie powinniśmy wiedzieć, jakie są mocne i słabe strony naszej marki, jakie mamy cele biznesowe i w jaki sposób chcemy je zrealizować oraz kto jest naszym idealnym klientem i jak możemy do niego dotrzeć.

W podobny sposób należy zbadać konkurencję. Musimy wiedzieć, w czym jest od nas lepsza, ale też w czym nam ustępuje.

Nie mniej ważna jest analiza trendów na rynku, na którym działamy oraz weryfikacja perspektyw rozwoju. Dzięki temu możemy łatwo określić, w jakim kierunku nasza firma powinna pójść, aby wyróżnić się na tle konkurencji i co zrobić, aby działać jak najbardziej skutecznie.

Warto pamiętać, że naszym celem jest maksymalizacja zysków, jednak nie osiągniemy tego bez budowania rozpoznawalności marki i tworzenia wizerunku, z jakim chcemy być kojarzeni. Dopiero wywierając na potencjalnych klientach odpowiednie wrażenie i dając im dokładnie to, co chcą od nas uzyskać, jesteśmy w stanie sprzedać im nasze produkty lub usługi.

Skoro mowa o klientach – określenie kim są, jest niezbędne, aby móc dotrzeć do nich, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia i komunikaty. Dlatego tak ważne jest przygotowanie profilu klienta – tzw. “persony” – i zweryfikowanie, jakie są jego potrzeby, oczekiwania i obawy. Dzięki temu na dalszych etapach naszej działalności bez większego problemu poradzimy sobie z przygotowaniem optymalnej oferty, zbiciem obiekcji oraz, co najważniejsze, sprzedażą.

Marka

Kolejnym elementem strategii marketingowej jest przygotowanie planu dla naszej marki. Powinien on dotyczyć zarówno filozofii, DNA i wyglądu marki (brandingu), jak i kierunku, w jakim chcemy działać, oraz celów, które musimy osiągnąć.

Doskonale zdaję sobie sprawę, że kwestia identyfikacji wizualnej czy sposobów komunikacji na tym etapie może wydawać Ci się już gotowa, skończona, nie do zmiany. To jednak niezwykle ważne, aby cały wygląd marki współgrał z tym, co i komu oferuje oraz w jaki sposób dociera do klientów. Dlatego – kiedy znasz już swoją grupę docelową oraz wiesz, w jaki sposób działa konkurencja – nie bój się wziąć tego tematu na tapetę i dopracować do perfekcji.

Wizerunek firmy, wartości, jakimi się kieruje i obietnice, które składa klientom, odpowiednio przygotowana oferta oraz opracowana komunikacja – wszystkie te elementy są niezbędne, aby stworzyć skuteczną strategię marketingową. Co więcej, są całością, która musi doskonale ze sobą współgrać.

Natomiast jeśli chodzi o cele – muszą być konkretne, możliwe do osiągnięcia i mierzalne. Ich realizacja powinna być realnym krokiem naprzód dla marki, a jej czas – dokładnie określony. To cechy celów ustalanych zgodnie z metodą SMART, która zwiększa skuteczność działania i pozwala na każdym etapie mierzyć rezultaty.

Komunikacja

Kiedy zbadanie rynku, opracowanie wizerunku, określenie grupy docelowej i celów mamy już za sobą, pora na konkrety. Analiza i strategia doskonale przygotowały nas na moment, w którym skupimy się na stworzeniu dokładnego planu i harmonogramu działania, z uwzględnieniem budżetu.

Najwyższy czas wprowadzić w życie w elementy wymienione w poprzednim punkcie. Wygląd marki, jej język, sposób na przedstawienie oferty – wiesz już, co to jest strategia marketingowa, nadszedł czas, aby przełożyć to na praktykę. Pora znaleźć klientów i zakomunikować im, dlaczego powinni wybrać Ciebie, a nie Twoją konkurencję.

Zbuduj odpowiedni wizerunek swojej marki, przedstaw ofertę i wszystkie płynące z niej korzyści, wzbudź pożądanie odbiorców, zbij ich obiekcje. To nie będzie trudne, jeśli wiesz już, kim jest Twój klient, gdzie przebywa i czego potrzebuje. Stwórz i wykorzystaj lejek marketingowy, przygotuj treści i przeprowadź swoich odbiorców od poznania Twojej marki, aż do zostania lojalnym klientem.

Wiem, że może wydawać się to trochę skomplikowane, jednak korzyści, które daje dobrze opracowana strategia marketingowa, wynagradzają czas poświęcony na jej ułożenie. Pamiętaj, że nie musisz robić tego samodzielnie. Jeśli nie czujesz się w tym temacie wystarczająco pewnie, napisz do mnie, z chęcią pomogę!

Znasz już moją ofertę? Zobacz, co dla Ciebie zrobię.

Strona internetowa

Zobacz

Etapy budowania strategii marketingowej

Strategię marketingową firmy warto rozbić na trzy etapy. Nie skupiaj się tylko na samym dotarciu do potencjalnego klienta i budowaniu bazy.

Koniecznie ustal jak zadbasz o już pozyskanego leada. W zależności od tego, jakich mediów i narzędzi użyjesz, musisz rozpisać także te działania w swojej strategii marketingowej. Spójrz na poniższy diagram. Etap 2 i 3 są tak naprawdę kluczem do tego, aby potencjalny klient korzystał z Twoich usług czy produktów i został z Twoją firmą na dłużej. Zastanów się nad sposobami pielęgnacji kontaktu z leadami, ustal jaką wartość wniesiesz do ich życia czy biznesu, co dostaną ekstra od Ciebie i jak będziesz się z nimi dalej komunikować.

co-to-jest-strategia-marketingowa-940x640 (1)
Diagram - 3 etapy w budowaniu strategii marketingowej

Przykładowa strategia marketingowa dla Twojej firmy

Teraz już wiesz, co to jest strategia marketingowa, znasz jej podstawowe elementy oraz zalety. Masz świadomość, jak powinna wyglądać i jakie korzyści może Ci przynieść, prawdopodobnie domyślasz się też, że nieposiadanie jej jest naprawdę dużym błędem. Być może zastanawiasz się, jak stworzyć strategię marketingową dla swojej marki.

Strategia marketingowa może być prostym i zwięzłym dokumentem, w którym zawrzesz najważniejsze cele biznesowe oraz sposoby komunikacji z klientami. Pamiętaj, aby uwzględnić w niej również to, kim właściwie jest Twój idealny klient i jakie są jego potrzeby oraz obawy. Dzięki temu w przyszłości będzie Ci łatwiej przygotować odpowiednie treści oraz stworzyć miejsce, w którym Twój klient poczuje się zaopiekowany.

Najważniejsze to nie bać się stworzyć swojej strategii marketingowej i nie odkładać tego na później. Kiedy już będzie gotowa – nawet w najprostszej i najkrótszej formie – po prostu zawsze miej ją na uwadze, przygotowując oferty i komunikację w mediach. To pomoże Ci zachować spójny wizerunek marki i zawsze wychodzić naprzeciw oczekiwaniom odbiorców.

Kliknij poniżej i odbierz ministrategię marketingową dla Twojej firmy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry
Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.