...
jak-stworzyc-kurs-online-img-blog

Jak stworzyć kurs online? 7 kroków do własnego kursu online.

Spis treści

Kurs online to świetny pomysł na sprzedaż swojej wiedzy eksperckiej. To też szansa na dochodowy, pasywny biznes. 

Kursy internetowe wbrew pozorom nie wymagają wielkich nakładów finansowych czy utrzymania specjalistycznych platform kursowych. Mogą bazować na witrynie w WordPress, autoresponderze lub kanale na YouTube. A ich sprzedaż i promocję wystarczy zautomatyzować.  Sprawdź, jak stworzyć kurs online w 7 szybkich krokach.

Chcesz skuteczniej docierać do klientów?

Jak znaleźć odbiorców kursu online?

Weryfikacja pomysłu

Dowiedz się co inni myślą o Twoim pomyśle. Zapytaj potencjalnych odbiorców, czy taki kurs byłby im potrzebny? Czy szukają takiej lub podobnej wiedzy w Internecie? Czy byliby gotowi za to także zapłacić?

Jak to zrobić?

  • Wykorzystaj potęgę Social Media. Firmowy fanpage czy grupa tematyczna na Facebooku, to źródło wiedzy dla Ciebie. Opowiedz o swoim pomyśle i zapytaj wprost czytelników o zdanie, przeprowadź ankietę w grupie.
  • Subskrybent prawdę Ci powie… Masz bazę mailową, regularnie piszesz newsletter? Zweryfikuj swój pomysł na kurs, pytając osoby, które regularnie czytają to co piszesz i znają już Twoją markę.

Niech Twój kurs online będzie przydatny. Rozwiąż nim problem grupy docelowej. Nie wymyślaj tematów, które nie znajdą odbiorców. Nie twórz kursu, który jest nikomu niepotrzebny.

Zbadaj rynek, prześledź działania konkurencji. Koniecznie sprawdź, czy kurs, który chcesz stworzyć, jest już na rynku. Jak się sprzedaje? Jakie ma opinie? Kto go poleca? Gdzie jest sprzedawany?

  • Tutaj warto sprawdzić osoby, które taki kurs już wydały. Zobacz, co sami piszą o swoim kursie, poczytaj opinie kursantów i wyciągnij wnioski. Może jest coś, co będziesz mogła zrobić lepiej? Może będziesz mogła zaoferować w swoim kursie coś więcej?

Każde działanie musi mieć cel, także stworzenie własnego kursu online. Dlatego odpowiedź sobie na pytania: co chcesz osiągnąć poprzez swój kurs? Jaką wiedzę chcesz przekazać? Jak zmieni się życie kursantów po tym kursie, czego się nauczą, co zyskają?

Od czego zacząć tworzenie kursu online?

Harmonogram, treść i cena

Określ, jak ma wyglądać Twój kurs online. Stwórz szczegółowy plan kursu — rozpisz jakie moduły i jakie lekcje muszą się znaleźć w kursie. Ustal, czy będzie to kurs dostępny w całości, czy będziesz udostępniać kolejne moduły i lekcje i dosyłać kursantom materiały w określonych przedziałach czasowych. Przygotuj ofertę i opisz w niej wszystkie korzyści, jakie otrzymają Twoi kursanci. Określ jakie bonusy, czyli materiały dodatkowe, jakie będą dołączone do kursu.

Zaplanuj czas trwania kursu online. Określ, jak długo będzie trwał Twój kurs i ile czasu będą potrzebować kursanci na przerobienie kolejnych modułów. Jeśli zdecydujesz się na to, by lekcje były udostępniane w trakcie trwania kursu, to zaplanuj ich kolejność.

Kurs online z certyfikatem lub bez. Na tym etapie określ, czy kursant otrzyma potwierdzenie zakończenia kursu. Możesz taki certyfikat wystawić ręcznie, lub korzystając z platform kursowych zlecić jego automatyczne wystawianie.

Ustal cenę kursu. Najlepiej stworzyć kilka wariantów cenowych np. wariant podstawowy i wariant VIP z bonusami (konsultacja indywidualna, materiał video). Podziękuj też za lojalność. Osoby, które są już Twoimi subskrybentami lub fanami na fanpage, mogą otrzymać niższą cenę za kurs.

Znasz już moją ofertę? Zobacz, co dla Ciebie zrobię.

Strona internetowa

Zobacz

Jak dobrze nazwać kurs online?

Domena, nazwa kursu i slogan

Nazwa kursu internetowego powinna informować odbiorców, o czym jest Twój kurs. Pamiętaj, że im prościej, tym lepiej. Nie sil się tutaj na oryginalność. Umieść w nazwie temat swojego kursu a w jego sloganie obietnicę tego, co dana osoba osiągnie, jeżeli ukończy Twój kurs.

Wykup domenę lub subdomenę. Sprawdź dostępność i wykup domenę o tej samej nazwie co kurs. Możesz także stworzyć profile w Social Mediach, które będą dedykowane temu kursowi.

Jaką formę powinien mieć kurs online?

Rodzaj kursu

Zastanów się, jaki format kursu będzie najbardziej odpowiedni do jego tematyki i wybranej grupy odbiorców.

Kurs e-mailowy – to świetny pomysł jeśli nie dysponujesz dużymi nakładami finansowymi lub szukasz prostych rozwiązań. Do stworzenia takiego kursu będzie Ci potrzebny jedynie autoresponder, czyli program do automatycznej wysyłki maili. Jak korzystam z MailerLite, którego Ci polecam. W poszczególnych mailach tworzysz treści, załączasz PDF-y czy linki do video i ustawiasz czas wysyłki.

Kurs na własnej stronie internetowej w WordPress – rozwiązanie ekonomiczne i szybkie. Do uruchomienia tego kursu potrzebujesz własnej strony www, na której tworzysz dedykowane i zabezpieczone hasłem (które dostaje jedynie kursant) podstrony. Projektujesz moduły i umieszczasz w nich materiały video (wcześniej osadzone np. na YouTube lub Vimeo). Załączasz PDF-y, linki etc.

Kurs na własnej stronie internetowej w WordPress plus wtyczka do kursów -to doskonały pomysł jeśli szukasz bardziej profesjonalnego rozwiązania, za które trzeba ewentualnie zapłacić. Wtyczki do kursów np. LearnPress dostępne są w wersjach darmowych i płatnych. Pamiętaj jednak, że wersje bezpłatne są mocno ograniczone. Tutaj trzeba poszukać optymalnego dla Ciebie rozwiązania.

Wybierając jedno z tych trzech rozwiązań, musisz także zastanowić się, gdzie będziesz ten kurs sprzedawać i w jaki sposób zintegrujesz sprzedaż z płatnościami. Ja polecam w tym przypadku zakładkę sklep na własnej stronie internetowej- wtyczkę WooCommerce i integrację z systemami płatności. Całość można doskonale zautomatyzować.

Kurs na platformie kursowej – to rozwiązanie profesjonalnej i w 100% płatne. Kupując platformę do tworzenia kursów, np. WP IDEA i otrzymujesz kompleksowe narzędzie do tworzenia kursów. Znajdziesz tam wszystkie niezbędne integracje np. z systemami płatności, oraz wbudowany szablon i kreator kursu.

Jakie wybrać narzędzie do tworzenia kursu online?

Niezbędny sprzęt i narzędzia

Kamera i mikrofon to sprzęt podstawowy, jeśli planujesz nagrywać kurs online w formie audio lub video. Zadbaj, by jakość dźwięku była jak najlepsza, a video wyglądało profesjonalnie. Możesz nagrywać nawet własnym smartfonem, pamiętaj jednak o jakości HD i statywie, jeśli nagrywasz sama.

Programy do obróbki audio/video. Tutaj możliwości jest wiele. Możesz korzystać z darmowych i płatnych opcji taki jak Lightworks, Wavve czy Movavi. Więcej narzędzi przydatnych w biznesie online znajdziesz tutaj.

Program do zgrywania obrazu. Będzie Ci potrzebny jeśli w swoim kursie będziesz chciała pokazać kursantom jakieś techniczne aspekty. Skorzystaj z popularnego programu ZOOM lub płatnego Asampoo SNAP.

Tworzenie grafik reklamowych/mockupów. Atrakcyjne grafiki to elementy niezbędne przy promocji kursu online. Stworzysz je bezpłatnie w popularnej Canvie czy płatnym Smartmockups.

Program do automatycznej wysyłki maili. Będzie potrzebny w trakcie trwania kursu jeśli wybierzesz e-mail kurs. Ale jest także niezbędny podczas promocji Twojego kursu online. To świetne narzędzie marketingowe. Pomoże Ci sprzedać kurs osobom, które już miały kontakt z Twoją marką i są wstępnie zainteresowane usługami. A jeśli prosiłaś swoich subskrybentów o opinię na temat kursu w jego początkowym etapie tworzenia, to masz już grupę odbiorców tego właśnie kursu. Popularne autorespondery to m.in. MailerLite, MailChimp, czy GetResponse.

Program do sprzedaży kursu, fakturowania i bramka płatności. Niezbędne programy, bez których nie będziesz mogła sprzedawać swojego kursu. Ich dobór zależy przede wszystkim od rodzaju kursu, który stworzysz, ale także od możliwości automatyzacji Twojego biznesu. Chcesz dowiedzieć więcej umów się ze mną na wstępną konsultację.

Strona lądowania. Czyli strona docelowa, na którą trafiają odbiorcy, zainteresowani Twoim kursem. Landing page powinna być przejrzysta, konkretna i ukierunkowana na zakup produktu lub wypełnienie formularza. Możesz tutaj zbierać e-maile osób zainteresowanych kursem np. lista oczekujących na kurs lub od razu stworzyć ofertę i sprzedawać swój kurs. Stronę lądowania stowarzysz za free w WordPress jako oddzielną podstronę w Elementorze lub instalując płatną wtyczkę np. OptimizePress. Istnieje również specjalna platforma Landingi.com, na której możesz zaprojektować stronę lądowania na podstawie gotowych szablonów, metodą “przeciągnij i upuść”.

Jaki legalnie sprzedawać kurs online?

Aspekty prawne

Tworząc kurs zgodny z prawem i sprzedając go online koniecznie musisz pamiętać o:

  • Regulaminie sprzedaży,
  • Polityce prywatności,
  • Obowiązku informacyjnym cookies,
  • Klauzulach informacyjnych w formularzach online,
  • Zgodach na przetwarzanie danych osobowych,
  • Dokumentacji ochrony danych osobowych.

Potrzebujesz pomocy lub gotowych dokumentów od prawnika? Kliknij tutaj, by dowiedzieć się więcej.

Jak promować kurs online?

O promocji pomyśl, zanim zaczniesz tworzyć kurs online. Polecam Ci zaplanować promocję kursu co najmniej na 6 tygodni przed jego rozpoczęciem. Zbuduj bazę odbiorców, dotrzyj do osób zainteresowanych tematyką, nawiąż wieź z czytelnikami i wzbudź w nich napięcie związane z oczekiwaniem na ten kurs. Wykorzystaj do tego własną stronę www i bloga, firmowy fanpage, grupy tematyczne i reklamę na Facebooku, bazę subskrybentów i osób zapisanych na listę oczekujących.

Przeznacz 20% czasu na tworzenie dobrej jakości treści, a przez 80% czasu zajmij się ich promocją.

Już wiesz, jak stworzyć kurs online. Pozostaje Ci tylko stworzyć wartościowe treści. Wiem, że początki bywają trudne, ale warto teraz zakasać rękawy, aby później móc czerpać korzyści ze sprzedaży własnego kursu online. A z dobrym planem pójdzie Ci dużo łatwiej!

Kliknij i pobierz checklistę do kursu online

Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie tworzenia kursu online, to napisz do mnie – chętnie Ci pomogę!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart
Przewiń do góry
Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.