...
marketing-w-malej-firmie-img-blog

Marketing w małej firmie-5 niezbędnych inwestycji.

Spis treści

Marketing w małej firmie

Marketing w małej firmie, czyli podstawowe inwestycje marketingowe, od których nie uciekniesz.

W ciągu już ponad 3-letniej współpracy z wieloma małymi firmami zauważyłam, że marketing często nie jest w ogóle brany pod uwagę przy planowaniu strategii biznesowej firmy. Spychany na boczny tor, czeka chyba na lepsze czasy i … budżet.

To właśnie budżet małej firmy blokuje jakiekolwiek działania marketingowe. Od przedsiębiorczyń, które się do mnie zgłaszają, często słyszę, że jak zarobią pierwsze pieniądze, to dopiero zainwestują w stronę www czy reklamę w mediach społecznościowych. Zakładają firmy i nie inwestują nic w stworzenie tzw. zaplecza, tylko od razu szukają klientów. Uważam, że to mało profesjonalne i jak to mówią działanie na krótką metę.

Ba! Wiele z nich uważa, że firmę online można prowadzić bez ponoszenia większych kosztów. Owszem, istnieje sporo darmowych narzędzi i sposobów dotarcia do klienta, ale rentowny biznes w sieci wymaga inwestycji oraz wsparcia specjalistów.

Celowo mówię tutaj o inwestycjach. Budżet na marketing jest nieunikniony! Zarówno ten na start jak i jego miesięczne koszty.

Ale nie chodzi tylko o pieniądze. Twój czas i praca to także inwestycja – jeśli zdecydujesz się działać sama bez wsparcia i wiedzy fachowców. Wiele właścicielek firm tworzy na przykład całkiem samodzielnie strony internetowe w WordPress. Z mniejszym lub większym sukcesem, ale podejmują się tego, aby stworzyć niezbędne zaplecze dla swojej firmy.

Tak czy inaczej, nie uciekniesz od poświęcenia swojego czasu, czy nakładów finansowych, jeśli chcesz z sukcesem budować biznes w Internecie. Ale uwierz mi, każda inwestycja w marketing w małej firmie, którą prowadzisz, na pewno przyniesie jej wymierne korzyści.

Oczywiście jeśli zrobisz to głową! Dlatego proponuję, abyś zaczęła od strategii marketingowej.

Chcesz skuteczniej docierać do klientów?

Strategia marketingowa

Punkt wyjścia i inwestycja, której nie możesz absolutnie pominąć. Oczywiście jeśli masz małą firmę, to nie będzie konieczna jakaś rozbudowana strategia marketingowa. Ale jest niezbędna, bo bez dobrego planu nie zajdziesz daleko. Strategia pozwoli Ci także kontrolować koszty marketingowe i weryfikować działania, które nie przynoszą zysków.

O strategii marketingowej poczytasz też w innym moim wpisie – KLIK.

Strategia wyznaczy kierunek Twoich działań. Z doświadczenia moich klientek wiem, że świat online może przytłoczyć nadmiarem możliwości marketingowych. W rezultacie osiągasz odwrotny efekt do zamierzonego, bo nie skupiasz się na tym co dla Twojego biznesu naprawdę ważne. Dlatego odpowiedz sobie na pytania:

  • CEL – jaki jest ten w perspektywie krótko i długofalowej. Co chcesz osiągnąć? Jakie masz cele tygodniowe a jakie miesięczne i roczne? Jakie je będziesz mierzyć?
  • GRUPA DOCELOWA/PERSONA – kim jest Twój idealny klient? Gdzie mieszka, co robi i jakie ma problemy? Do kogo chcesz dotrzeć ze swoimi produktami czy usługami?
  • PRODUKT – do kogo ma trafić? Kogo ma zachwycić? Jakie zmieni życie Twojego klienta? Co sprawi, że klient go kupi?
  • KONKURENCJA – czy masz konkurencję? Co ją wyróżnia? Co robi lepiej? Czego nie ma, a co mogę wykorzystać?

Stworzenie takiego dokumentu może wydawać się skomplikowane, jednak korzyści, które daje dobrze opracowana i wdrożona strategia marketingowa, wynagradzają czas poświęcony na jej ułożenie. Poniżej możesz także pobrać moją MINISTRATEGIĘ MARKETINGOWĄ.

Strona internetowa

Firmowa strona internetowa, czyli absolutny must have w dzisiejszych zdygitalizowanych czasach. I nie próbuj sobie wmówić, że jest inaczej. Są tacy, co twierdzą, że biznes można robić w oparciu o Instagrama czy Facebooka. Można, tylko pytanie jak długo? Można, ale czy klienci będą uważali Cię za poważną firmę? Można, ale co się stanie, jak słynna Meta przestanie istnieć?

O tym dlaczego własna strona www jest ważna, pisałam już w tym artykule – KLIK.

Strona internetowa powinna być sercem Twoich działań w sieci, które pracuje dla Ciebie 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu. To doskonały środek pozyskiwania klientów i budowania ich zaufania do Twojej firmy.

Strona internetowa to miejsce gdzie:

  • potencjalni klienci mogą dowiedzieć się o Twojej ofercie lub umówić się na konsultację,
  • oferujesz bezpłatne materiały do pobrania lub sprzedajesz swoje produkty i usługi,
  • zbierasz leady i budujesz bazę potencjalnych klientów,
  • prezentujesz swoje projekty, pokazujesz portfolio lub dzielisz się wiedzą.

Strona internetowa to dla Twojej małej firmy jednorazowa inwestycja, która przynosi korzyści non stop.

Profesjonalne treści

Przy tworzeniu strony zawsze pojawia się ten dylemat – pisać treści samodzielnie czy zlecić to profesjonaliście. Koszty grają tu główną rolę, bo za dobry content trzeba dobrze zapłacić. Ale uwierz mi, ta inwestycja zwróci się z nawiązką. Profesjonalne i odpowiednio zoptymalizowane teksty przyciągną nowych klientów i pomogą Ci zwielokrotnić zyski. O zaletach profesjonalnego copywritingu pisałam już w tym artykule – KLIK.

Pamiętaj, że teksty na stronie internetowej powinny być stworzone z myślą o Twoich odbiorcach. Muszą być dopasowane, interesujące oraz angażujące. Ważny jest odpowiedni układ tekstu oraz język korzyści. Jeśli nie masz pojęcia o pisaniu takich tekstów, koniecznie zleć to profesjonaliście. Nie chcesz, chyba aby ta inwestycja okazała się dla Ciebie stratą czasu i odstraszała potencjalnych klientów?

Automatyzacja biznesu

Co tu dużo mówić, automatyzacje usprawniają prowadzenie małej firmy. Jestem ich fanką, działają w moim biznesie i powodzeniem wdrażam je także w biznesach moich klientek. Dlaczego? Bo marketing oparty na automatyzacjach skuteczniej dociera do potencjalnych klientów i nie wymaga wielkiej uwagi. To jednorazowa inwestycja, która napędza Twój biznes. O automatyzacji poczytasz także w moim innym wpisie – KLIK.

Wprowadzenie automatyzacji to dla Twojego biznesu także:

  • Oszczędność czasu – Twój biznes będzie kręcił się sam, a Ty odzyskasz czas i spokój.
  • Większa produktywność – nowe możliwości pozwolą Ci także, być bardziej wydajną i lepszą w tym czym się specjalizujesz.
  • Redukcja kosztów – raz ustawiona automatyzacja działa w nieskończoność. To oszczędności i ulepszenia w Twojej firmie.
  • Satysfakcja klientów – szybka i sprawna obsługa klientów – to efekt dobrej automatyzacji.

Tak naprawdę ile narzędzi na rynku tyle automatyzacji. O 10 z nich – sprawdzonych i skutecznych narzędziach online oraz automatyzacjach z ich wykorzystaniem mówię w moim darmowym kursie mailowy – ZAPISZ SIĘ TUTAJ.

Automatyzacje, jakie polecam Ci wprowadzić w swoim biznesie to:

  • Automatyzacja lead magnet
  • Automatyzacja do planowania spotkań
  • Automatyzacja obsługi klienta na stronie
  • Automatyzacja powitalna
  • Automatyzacja sprzedaży
  • Automatyzacja odzyskiwania porzuconych koszyków
  • Automatyzacja dociskająca sprzedaż
  • Automatyzacja angażująca subskrybentów
  • Automatyzacja motywująca do zakupu
  • Automatyzacja sprzedaży produktu/usługi

Media społecznościowe

Social Media powinny być także jednym z kanałów marketingowych i dobrym sposobem na docieranie do klientów. Zwróć uwagę, że piszę jednym z … a nie jedynym, o czym wspomniałam już wyżej.

Zgodnie z myślą, że jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz, zainwestuj w Social Media. Nie ulegaj jednak modzie, nie możesz być ze swoją marką wszędzie. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że nie dasz rady tworzyć contentu na wszystkie dostępne media, a pod drugie to nie ma takiej potrzeby. Wybierz dwa maksymalnie trzy media, z uwzględnieniem swojej grupy docelowej. Zadaj sobie pytanie: gdzie są moi klienci? I tam kieruj odpowiedni przekaz, bo każde z mediów społecznościowych wymaga innej komunikacji.

Jeśli chcesz działać na Instagramie – to stwórz bazę pięknych zdjęć, które wraz z wartościowym contentem będziesz regularnie publikować. Jeśli wybierasz Facebooka, to pomyśl, jak będziesz angażować swoich odbiorców, w jakich sposób wzbudzisz w nich emocje i zachęcisz do interakcji. Publikujesz na YouTube – daj konkret ubrany w ciekawą formę graficzną.

Aby ta inwestycja się opłaciła, musisz:

  • Prowadzić konta regularnie, dobrze jest stworzyć harmonogram publikacji,
  • Nie sprzedawać swoich usług czy produktów, a pokazywać, jak zmieniają one życie innych,
  • Budować społeczność, dzielić się za darmo wiedzą i doświadczeniem, pokazywać firmę od kuchni.

Znasz już moją ofertę? Zobacz, co dla Ciebie zrobię.

Strona internetowa

Zobacz

Jak widzisz, marketing w małej firmie jest możliwy do wdrożenia. Tych 5 powyższych inwestycji, pomoże Ci zwiększyć rozpoznawalności marki, dotrzeć do nowych klientów i skalować biznes.

A może dodałabyś coś jeszcze do tej listy? Koniecznie podziel się w komentarzu do tego artykułu.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.