...
mix-marketing-img-blog

Mix marketing – co to jest? Koncepcje 4P i 4C w małym biznesie.

Spis treści

Co to jest mix marketing?

Tytułowy mix marketing to nic innego, jak zespół elementów, za pomocą których firmy mogą wpływać na rynek. To teoretyczne koncepcje, które po wdrożeniu pozwalają przedsiębiorstwu zwiększać popyt na swoje produkty lub usługi, a co za tym idzie – pomnażać przychody.

Istnieje kilka różnych modeli, jednak najpopularniejszym z nich jest koncepcja podstawowa 4P.

Mix marketing – zasada 4P

Koncepcję 4P można nazwać klasyczną i wzorcową. Jest nie tylko najbardziej popularna, ale także najstarsza – jednocześnie też ponadczasowa i pozwalająca przełożyć się na aktualne standardy. 

Nazwa zasady 4P pochodzi od czterech angielskich słów, które są jej filarami:

  • product (produkt) – odnosi się do asortymentu: produktu lub usługi, którą sprzedaje firma. Powinien mieć wysoką jakość, aby spełnić określone funkcje oraz oczekiwania klientów. Nieodłączną częścią produktu jest jego cykl życia, który należy wziąć pod uwagę m.in. w odniesieniu do kolejnego P;
  • price (cena) – powinna być uzależniona m.in. od kosztów, jakie ponosi firma, aby wypuścić produkt na rynek, popytu czy konkurencyjności. Marki silne, oferujące produkty luksusowe często narzucają na swoje produkty wyższe ceny. Firmy chcące sprawiać wrażenie dostępności oraz nowi gracze na rynku, pragnący szybko zwiększyć swoje przychody, czasami zaniżają ceny;
  • place (miejsce, dystrybucja) – odnosi się do kanałów dystrybucji oraz rozwiązań logistycznych. Tradycyjnie punkt ten dotyczył m.in. lokalizacji sklepów czy sposobu ułożenia produktów na półkach. W dobie sprzedaży internetowej pojęcie należy rozszerzyć np. o metody płatności, czas i sposób dostawy oraz możliwości dokonania zwrotu przez klienta;
  • promotion (promocja) – w skrócie, dotyczy działań służących kształtowaniu popytu oraz przekazywaniu informacji o produkcie. Zalicza się do niej reklamy, promocje, sprzedaż osobistą czy szeroko rozumiane działania z zakresu PR.

Można powiedzieć, że zasada mix marketing 4P ma na celu stworzenie produktu, który ma konkretne cechy, jest dostępny w odpowiednim miejscu i czasie, posiada właściwą cenę i promocję. To teoretyczne wytyczne, które każda marka powinna wdrożyć w praktyce, pracując zarówno nad poszczególnymi produktami, jak i całym brandingiem i komunikacją.

Znasz już moją ofertę? Zobacz, co dla Ciebie zrobię.

Strona internetowa

Zobacz

Mix marketing – zasada 5P

Zasadę mix marketing 5P można uznać za rozszerzenie klasycznej koncepcji 4P. Ostatnim – nowo dodanym – elementem jest, w zależności od wersji:

  • package (opakowanie) – często zaliczane do punktu mówiącego o produkcie w tradycyjnej zasadzie 4P;
  • people (ludzie) – w odniesieniu do zatrudnianych przez firmę pracowników, ich motywacji do pracy oraz wkładu w przygotowanie projektu. 

Chcesz skuteczniej docierać do klientów?

Mix marketing – formuła 7P

Powstała później, jako uzupełnienie podstawowej koncepcji 4P o kolejne elementy:

  • people (ludzie) – wspomnieni już w koncepcji 5P pracownicy firmy, przyczyniający się do jej całościowego rozwoju oraz do produkcji i sprzedaży produktu;
  • process (proces) – ciąg działań, które wpływają na jakość obsługi oraz ocenę klienta. Rozpoczyna się w momencie zainteresowania klienta produktem, obejmuje dostarczenie informacji o produkcie i jego sprzedaż, a kończy się obsługą posprzedażową. W sprzedaży internetowej istotne dla tego punktu będzie stworzenie lejka sprzedażowego czy wprowadzenie automatyzacji w sklepie.
  • physical evidence (świadectwo materialne) – jest związane z wizerunkiem firmy oraz jej odbiorem przez klientów. Można zaliczyć do niego m.in. branding (logo, kolory, szablony grafik używanych w social mediach), stronę internetową, a w biznesach działających stacjonarnie także wygląd pracowników czy wystrój i lokalizację salonów.

Mix marketing – kompozycja rozszerzona

Zdarza się, że koncepcja mix marketing 7P jest poszerzana o jeszcze jeden element: pleasure (przyjemność). Nawiązuje do cech produktów lub usług, które nie mają na celu zaspokojenia podstawowych potrzeb klienta, a właśnie dostarczenie przyjemności. 

W tym przypadku może chodzić o bonus, którego nie oferują inni sprzedawcy – drobny prezent dołączany do zakupów, ładny wystrój salonów stacjonarnych i ogólne zadowolenie z obcowania z produktami lub usługami marki.

Mix marketing – formuła 4C

Elementy wymienione w ramach zasad mix marketing 4P, 5P oraz 7P odnoszą się przede wszystkim do firmy i oferowanych przez nią produktów lub usług. Może wydawać się, że takie podejście do marketingu, budowania świadomości marki oraz samego tworzenia produktów jest sprzeczne z tym, co jest szeroko stosowane dziś.

W rzeczywistości już w 1990 roku powstała alternatywa dla zasady 4P, zgodnie z którą priorytetem nie jest spojrzenie na markę i produkty, ale na odbiorców. Została nazwaną formułą 4C, a w jej skład wchodzą:

  • customer value (wartość dla klienta) – zamiast skupiać się na produkcie i jego cechach, pierwszy element zasady 4C odnosi się do pragnień i potrzeb klienta oraz wartości, jakie dany produkt czy usługa może mu dać;
  • cost (koszt dla klienta) – jako zamiennik ceny, w formule 4C występuje koszt, jaki ponosi nabywca. Powinien być on dostosowany przede wszystkim do możliwości finansowych klienta;
  • convenience (wygoda nabycia) – jest odpowiednikiem miejsca i dystrybucji, które występują w zasadzie 4P. Chodzi tu o wszystkie udogodnienia, jakie wpływają na satysfakcję klienta podczas całego procesu zakupowego;
  • communication (komunikacja) – w miejscu promocji, która jest jednostronna, proponuje się obustronną komunikację z klientem: dostarczanie mu informacji o produkcie, ale także odbieranie jego opinii i branie pod uwagę sugestii.

Mix marketing w małym biznesie

Zarówno zasady mix marketing 4P (i więcej), jak i 4C to wiedza teoretyczna, którą należy uzupełnić o działania praktyczne.

Można powiedzieć, że to wzór postępowania, zgodnie z którym powinno się promować swoją firmę i tworzyć produkty lub projektować usługi. 

W przypadku produktu czy usługi warto zacząć przygotowanie od formuły 4C i potrzeb klienta. O wiele łatwiej jest wykreować produkt na podstawie badania rynku i analizy grupy docelowej, niż tylko w oparciu o cechy, jakie naszym zdaniem powinien posiadać.

Podejście do ceny powinno zależeć od wielu czynników – dobrym pomysłem jest połączenie w tym zakresie koncepcji 4P i 4C. W ten sposób można ustalić kwotę zgodnie zarówno z własną polityką cenową, jak i możliwościami potencjalnych klientów.

Miejsca i kanały dystrybucji także warto potraktować na równi z wygodą kupowania. Dobra lokalizacja, miła obsługa w biznesach stacjonarnych czy łatwość obsługi i intuicyjność w przypadku sklepów online to zagadnienia, które powinny mieć wysoki priorytet podczas przygotowania się do sprzedaży.

Ostatnie zagadnienia – promocję i komunikację – również powinno się stawiać na równi. Dotarcie do klientów, stworzenie lejka sprzedażowego i odpowiednia promocja to sposób na zbudowanie rozpoznawalności marki i pozyskanie nowych klientów, ale obsługa posprzedażowa i odpowiednie reagowanie na opinie czy sugestie też są niezwykle istotne dla każdego biznesu. 

Zasady 4P i ich rozszerzenia oraz formuła 4C w dużej mierze są ze sobą spójne i się uzupełniają. Zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i marki osobiste powinny brać pod uwagę wszystkie ich elementy i starać się dopracować je do perfekcji. Należy pamiętać przede wszystkim, że kluczowe jest patrzenie na swoje produkty, ceny i obsługę nie tylko z punktu widzenia firmy, ale także z pozycji klienta. W ten sposób o wiele łatwiej będzie nam dopasować się do jego potrzeb i zadbać o zadowolenie z zakupów.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry
Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.