...

Webwriting – jak pisać skuteczne teksty na stronę?

Spis treści

Co to jest webwriting i jak pisać teksty do Internetu, żeby zdobywały dla nas klientów? Dziś poznasz kilka trików copywritera, które sprawiają, że teksty w internecie przyciągają uwagę i sprzedają.

Moim gościem jest Malwina Miszewska - copywriterka oraz wirtualna asystentka, która specjalizuje się w języku niemieckim.

Webwriting - czyli co?

Powiedz nam – pisanie do internetu, czyli tzw. webwriting to jakiś specjalny sposób pisania? Czym różni się on od „normalnego” pisania tekstów, że aż zasłużył na własną nazwę?

Oj tak. Pisanie do Internetu kieruje się zupełnie innymi zasadami, niż teksty „nie do sieci”. A to głównie dlatego, że to my czytamy w Internecie inaczej niż normalnie. Według badań użytkownik przeciętnie czyta max. tylko 28% tekstu. Nie czytamy od deski do deski, lecz skanujemy tekst. Zatrzymujemy się na tytule i pierwszych linijkach, a także na podnagłόwkach, a sam tekst czytamy już tylko wybiórczo. No, chyba że treść nas zainteresuje, bo np. zawiera rozwiązanie naszego problemu. 

No tak, dla nas, właścicieli biznesów online to niezbyt dobra wiadomość. W końcu to głównie w sieci znajdujemy naszych klientów i musimy do nich skutecznie docierać. Dlaczego czytamy w Internecie tak powierzchownie? 

Po pierwsze: „Czas to pieniądz”. Szukamy w sieci szybkich i konkretnych odpowiedzi na nasze pytania. Do tego dociera do nas tyle informacji z każdej strony, że nasz mózg zaczyna je filtrować. Nie chcemy tracić czasu i naszej uwagi na czytanie długich i nieciekawych treści. Podobno pierwsze 7-10 sekund decyduje o tym, czy nasz tekst zainteresuje klienta, czy nie. 

Trochę to wygląda więc jak taki wyścig, a 7 sekund to niewiele czasu. Jak w takim razie napisać tekst, który zatrzyma klienta na mojej stronie?

Na to jest kilka trików. Chodzi o treść, ale i o samą budowę tekstu. Ważne jest, żeby był on wartościowy i przyjazny dla czytelnika – lekki, prosty i szybki do przeczytania. 

Znasz już moją ofertę? Zobacz, co dla Ciebie zrobię.

Strona internetowa

Zobacz

Webwriting - najważniejsze przykazania

Jakie są więc takie najważniejsze przykazania tekstów do Internetu?

Najważniejsze punkty co do struktury tekstu to:

  • Sformułuj przyciągający nagłówek np. 10 błędów początkującego przedsiębiorcy – sprawdź, czy je popełniasz.
  • Podziel tekst na krótkie akapity i dodaj do nich podnagłόwki – tekst nie może być długim, monotonnym blokiem.
  • Ważne informacje umieść na początku tekstu.
  • Stosuj listy, tabelki i wypunktowania, a istotne elementy wyróżnij, np. przez pogrubienie.

Jeśli chodzi o samą treść, to:

  • Skup się na treściach ważnych dla czytelnika, rozwiązujących jego problemy – wykreśl wszystko, co nieistotne.
  • Twórz teksty będące odpowiedzią na pytania Twojej grupy docelowej, np. jeśli budujesz domki letniskowe, to Twoich klientów na pewno interesuje koszt i czas budowy domku czy formalności urzędowe, które musi załatwić.
  • Pokazuj korzyści z twojego produktu czy usługi dla klienta, np. sprzedajesz materac, dzięki któremu klient pozbędzie się bólu pleców, podwyższy swój komfort życia, będzie bardziej zadowolony i wypoczęty.
  • Pisz prostym językiem – jasno i bez zbędnego fachowego słownictwa.

Chcesz skuteczniej docierać do klientów?

Webwriting - dobre teksty zdobywają klientów

Spora dawka konkretnej wiedzy. A czemu w ogóle jest ważne, żeby klient przeczytał nasz tekst? Mówiąc językiem klientów: Co my będziemy z tego mieli?

Dobre teksty zdobywają dla nas klientów. Załóżmy, że chcemy zbudować dom. Idziemy do firmy budowlanej i oceniamy nie tylko ofertę i warunki cenowe, ale i doświadczenie czy zadowolenie z obsługi. Albo sprzedawca zdobędzie nasze zaufanie, albo nie. W Internecie jest tak samo, tyle że zamiast sprzedawcy widzimy obrazy i teksty. Jeśli nie będą one ciekawe i przekonujące, to klient odejdzie do konkurencji. 

Poziom zainteresowania naszą stroną www jest też ważnym sygnałem dla Google. Klient zostaje dłużej na naszej stronie? To znak dla Google, że jest ona wartościowa. Taka strona będzie miała wyższą pozycję w wyszukiwarce. Tym samym klienci będą odnajdywać nas w sieci szybciej niż naszą konkurencję. 

Webwriting - inwestycja, która procentuje

A jak to jest z pisaniem takich skutecznych tekstów – zlecać webwriting profesjonaliście czy napisać je samemu? Jakie korzyści będzie miał klient z tekstów stworzonych przez copywritera?

Po pierwsze to oszczędność czasu i nerwów. Napisanie treści, które dobrze spełniają swój cel, np. sprzedają nasz produkt, zajmuje sporo czasu. To nie tylko wystukanie kilkunastu linijek tekstu, ale też np. analiza tego, kim jest nasz klient i czego potrzebuje. Bez określenia tego tekst nie jest skuteczny.  

Wyobraź sobie, że chcesz kupić nowy samochód. Wchodzisz do salonu, a tam pełno motorów. Fajne te motory, ale i tak wychodzisz, bo nie dostałaś tego, czego potrzebujesz. Trzeba więc trafić do swojej grupy docelowej. To zadanie copywritera. Wie on też dokładnie, jak skonstruować tekst i jak wzbudzić zainteresowanie i zaufanie u klientów. 

Profesjonalny copywriter dostarczy nam tekst, który pokazuje klientowi czarno na białym korzyści z naszego produktu. Podkreśli on, dlaczego to u nas klient powinien kupić, a nie u konkurencji. 

Teraz pomyśl sobie, że idziesz po ten samochód i widzisz kilka bardzo podobnych salonów obok siebie. Który wybierzesz? Może wejdziesz do najbliższego i tam kupisz, jeśli produkt będzie odpowiedni. A może wejdziesz do wszystkich po kolei i wybierzesz ten, który się czymś pozytywnie wyróżni. Tak samo jest w Internecie – albo klient kupi u tego, kogo szybciej znalazł, bo jest wyżej w wynikach wyszukiwania, albo u tego, kto się wyróżnia. Trzeba pokazać, dlaczego to my, a nie konkurencja ma stać się wyborem klienta, zaciekawić. Samemu często ciężko jest taki wyróżnik swojej firmy czy produktu znaleźć. Od tego też jest copywriter.

Raz dobrze napisany tekst pracuje dla nas non stop. To taki pracownik 24h na dobę, który nie woła o podwyżkę. ☺

Webwriting - sztuka pisania do Internetu

Faktycznie sporo ważnych punktów. No to czas na ostatnią radę co do skutecznych tekstów do Internetu. 

Na pewno trzeba wspomnieć jeszcze o optymalizacji naszego tekstu. Chodzi o to, by zawierał on słowa kluczowe, które nasi klienci wpisują do wyszukiwarki, np. „oszczędny samochód rodzinny” albo „Jak pisać teksty do Internetu?”. Im lepiej dobrane i rozmieszczone słowa kluczowe, tym wyższa pozycja naszej strony w Google. Dzięki temu klienci szybciej nas znajdą. Dobry copywriter może wyszukać dla nas takie słowa i umieścić je w odpowiednich miejscach w tekście. 

Dziękuję za rozmowę!

I ja dziękuję za zaproszenie!

Malwina Miszewska
Malwina Miszewskamalwinamiszewska.com
Read More
Potrzebujesz fachowego wsparcia w języku niemieckim lub skutecznego tekstu? Zgłoś się do Malwiny!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.