...
automatyzacja-marketingu-img-blog

Automatyzacja marketingu – dlaczego warto?

Spis treści

Znasz już moją ofertę? Zobacz, co dla Ciebie zrobię.

Strona internetowa

Zobacz

Automatyzacja marketingu

Automatyzacja marketingu (ang. Marketing Automation) to temat, z którym powinien zapoznać się każdy przedsiębiorca działający w internecie. Jej główną zaletą jest duża oszczędność czasu i pieniędzy, ale nie tylko. Pozwala ona również przyspieszyć decyzje zakupowe klientów i zwiększyć sprzedaż poprzez idealne dostosowanie komunikatów do odbiorców.

Czym jest automatyzacja marketingu?

Automatyzacja marketingu to nic innego, jak prowadzenie działań marketingowych z wykorzystaniem narzędzi, które usprawniają procesy sprzedażowe. Zaangażowanie w pracę automatów pozwala przyspieszyć działania i poprawić ich efektywność. Budowanie relacji z klientami i zwiększanie sprzedaży jeszcze nigdy nie było tak proste.

Zależnie od tego, jakich form komunikacji z klientem używamy, automatyzacja marketingu może przybierać różne oblicza. Innych narzędzi będziemy używać w kontekście mediów społecznościowych, innych w przypadku newslettera, czyli kampanii mailingowych. Dzisiaj skupimy się właśnie na tym ostatnim.

Najważniejsze zalety automatyzacji marketingu

Wśród najważniejszych zalet korzystania z automatyzacji wyróżnia się przede wszystkim poprawę efektywności działań marketingowych. Warto jednak wspomnieć również o pozostałych korzyściach tego rozwiązania:

  • zwiększenie sprzedaży (np. poprzez wysyłanie przypomnienia o porzuconym koszyku do osób, które nie sfinalizowały transakcji),
  • przyspieszenie decyzji zakupowej,
  • oszczędność pieniędzy (kierowanie komunikacji tylko do osób potencjalnie zainteresowanych zakupem),
  • oszczędność czasu (raz ustawiona automatyzacja działa bez przerwy),
  • dopasowanie komunikatu do potrzeb klienta,
  • budowanie zaufania.

Automatyzację można łatwo wykorzystać zarówno w codziennej komunikacji z klientami, jak i w dużych kampaniach marketingowych.

Jak wykorzystać automatyzację marketingu w mailingu?

Marketing internetowy może kojarzyć nam się główne z social mediami. W rzeczywistości równie skutecznym sposobem na docieranie z komunikatami do klientów i tworzenie świadomości marki jest budowanie listy mailingowej.

W wielu przypadkach wysyłanie newslettera okazuje się nawet bardziej efektywne, niż działania w mediach społecznościowych. Aby jednak tak było, musimy stworzyć jakościową listę odbiorców. Powinny znajdować się na niej wyłącznie osoby potencjalne zainteresowane naszą ofertą.

Automatyzacja wysyłki newslettera może zaowocować zwiększeniem sprzedaży. Dzięki niej łatwo i szybko wyślemy naszym klientom treści idealnie dopasowane do ich potrzeb oraz zmniejszymy odsetek porzuconych koszyków, przypominając o możliwości sfinalizowania transakcji lub skorzystania z rabatu.

Jak wykorzystać automatyzację marketingu w kontekście wysyłki newslettera i innych wiadomości do klientów?

Segmentacja

Segmentacja polega na podziale odbiorców naszych wiadomości na w miarę jednorodne grupy. Wyselekcjonowanie grupy osób o podobnych cechach, które wykazują popyt na podobne produkty lub usługi, pozwoli nam wysyłać do niej wiadomości dotyczące wyłącznie obszaru zainteresowania odbiorców. Dzięki temu zwiększymy prawdopodobieństwo zakupu.

Warto dzielić odbiorców nie tylko z uwzględnieniem zainteresowań, ale także innych cech, m.in.:

  • aktywności – otwieralności poprzednich wiadomości,
  • zachowań po otrzymaniu wcześniejszych wiadomości,
  • lokalizacji,
  • wieku,
  • płci,
  • historii transakcji w Twoim sklepie.

Personalizacja wiadomości

Segmentacja i personalizacja powinny być nierozłącznymi elementami w e-mail marketingu. Jeśli nasi odbiorcy zostali podzieleni na grupy o konkretnych cechach, należy tworzyć i rozsyłać wiadomości tak, aby każda z grup otrzymała najbardziej interesujące i angażujące treści.

Odbiorców aktywnych – lojalnych – warto nagrodzić treściami premium. W tej grupie można także częściej i bardziej intensywnie (ale nie nachalnie) komunikować swoje oferty i promocje.

Klienci z różnych miast będą zainteresowani różnymi wydarzeniami odbywającymi się stacjonarnie. Jeśli masz więc kilka punktów, rozmieszczonych w różnych województwach, komunikuj poszczególne promocje i akcje specjalne odpowiednim grupom.

Warto zapoznać się także z badaniami na temat tego, w jaki sposób czytamy otrzymywane newslettery. Okazuje się, że kobiety i mężczyźni w pierwszej kolejności zwracają uwagę na inne miejsca i elementy – warto wykorzystać to w komunikacji.

Personalizacja treści na stronie

Personalizacji powinny podlegać nie tylko wiadomości do klientów, ale także treści, które zobaczą oni po przejściu z maila na naszą stronę.

Najprostszym przykładem będzie przekierowanie damską część odbiorców do damskiego asortymentu w sklepie internetowym, a męską – do produktów dla panów. Przekierowania mogą odsyłać także np. do kalendarza, z pomocą którego można łatwo i szybko umówić spotkanie.

Bardzo dobry skutek mogą przynieść także personalizowane banery na stronie internetowej, odpowiednio dobrane wezwanie do działania, promocje czasowe czy one time offer – oferty jednorazowe, dostępne tylko przez określony czas (najczęściej kilka minut) po kliknięciu linka umieszczonego w mailu.

Wiadomości dynamiczne

Przydatnym trikiem, który można wykorzystać przy okazji automatyzacji wysyłki newslettera, są maile dynamiczne. Charakteryzują się tym, że są wysyłane do pojedynczego odbiorcy, a nie do całej grupy. Wiadomości są generowane w efekcie konkretnego zachowania naszego klienta lub na wybraną przez nas okazję.

Najpopularniejsze przykłady maili dynamicznych to:

  • wiadomość powitalna – wysyłana bezpośrednio po zapisie na listę odbiorców,
  • wiadomość urodzinowa – z życzeniami, kodem rabatowym lub prezentem do zakupów dokonanych w dniu urodzin,
  • przypomnienie o porzuconym koszyku – zawierający dokładnie te produkty, którymi klient jest zainteresowany, często zawierający dodatkową zniżkę lub gwarancję szybkiej dostawy,
  • uzupełnienie zamówienie – z propozycjami produktów pasujących do tego, co klient kupił wcześniej.

Wiadomości dynamiczne są maksymalnie spersonalizowane i zwykle odpowiadają na potrzeby klienta (lub dopiero kreują potrzeby). To szybka reakcja, wywołana konkretną akcją wykonaną przez naszego odbiorcę. Jednorazowe ustawienie ich jest łatwe, a może przynieść efekty o wiele lepsze, niż wysyłka masowych wiadomości do całej grupy subskrybentów.

Lead nurturing

Aby nasz marketing internetowy był skuteczny, musimy powoli i z wyczuciem przeprowadzić potencjalnych klientów przez cały lejek sprzedażowy. Automatyzacja wysyłki newslettera powinna w tym pomagać, wzbudzając w odbiorcach kolejno uwagę, zainteresowanie i pożądanie, a następnie motywując do działania i zmieniając klientów z potencjalnych w lojalnych.

Uwagę i zainteresowanie w przypadku e-mail marketingu pomoże estetyczna strona zapisu na newsletter, lead magnet oraz sekwencja maili powitalnych, która przedstawi naszą markę i filozofię. Kluczowe jest budowanie pozycji eksperta i edukowanie odbiorców. W kolejnych krokach będziemy angażować i przekształcać subskrybentów w klientów – cały czas z pomocą regularnych i dopasowanych do ich potrzeb wiadomości.

Scoring

Kolejnym bardzo ważnym elementem marketing automation jest scoring, czyli ocenianie potencjalnych klientów punktami. Obserwując ich zachowanie w internecie (wyszukiwanie informacji, odwiedzanie poszczególnych stron i zakładek, zapis na newsletter o konkretnej tematyce, itp.) oraz znając dane demograficzne (wiek, płeć, zainteresowania, stanowisko), możemy każdemu z osobna przyznać punkty. Na podstawie ich ilości określimy, na ile dana osoba jest zainteresowana naszą ofertą.

Do osób z największą ilością punktów należy kierować inne działania marketingowe, niż do tych, którzy mają ich znacznie mniej. Odpowiednie dopasowanie dalszej komunikacji pozwoli nam zwiększyć zaangażowanie i sprzedaż.

Chcesz skuteczniej docierać do klientów?

Po co automatyzować marketing?

Automatyzacja marketingu jest bardzo obszernym i istotnym tematem z punktu widzenia przedsiębiorców. Nie tylko pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy, ale także przyspiesza decyzje zakupowe klientów i zwiększa sprzedaż.

Naszych potencjalnych klientów możemy podzielić na wiele grup – np. w zależności od zainteresowania ofertą czy wg danych demograficznych. Marketing automation pozwala szybko i skutecznie skomunikować się z każdą z tych grup, oferując im dokładnie to, czego potrzebują i oczekują na etapie, na którym się aktualnie znajdują.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.